اخبار پزشکی

معرفی ۲ مقاله از مجله پزشکی – سلامت ایران مدیسن نیوز

پزشکی زیبایی Medical Cosmetics یا Medical Aesthetics شاخه ای از طب است که هدف آن بهبود ظاهر فیزیکی و افزایش رضایت فرد از وضعیت خود می باشد. در این حوزه عمدتا از روشهای غیر تهاجمی و یا کم تهاجمی استفاده می شود. یک پزشک زیبایی در واقع پزشکی است که با گذراندن دوره های آموزشی خاص و فراگیری تکنیک های متعدد می تواند موقعیتی فراهم کند که نیازهای زیبایی مراجعین خود را بشناسند و به آرزوهایشان جامعه عمل بپوشاند.

پر کردن دندان چیست؟

پر کردن دندان روشی است که برای ترمیم دندان های با پوسیدگی کم یا دندان هایی که دچار شکستگی یا ساییدگی جزیی شده اند مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش دندانپزشک بخش پوسیده را برمی دارد و دندان را با مواد پر کننده پر کرده و ظاهر و عملکرد دندان را به حالت طبیعی بر می گرداند. پر کردن دندان آسیب ناشی از پوسیدگی را ترمیم کرده و از ورود باکتری‌های بیشتر به داخل دندان آسیب دیده جلوگیری می‌کند. تمام دندان‌ها را می توان با استفاده از مواد مختلف ترمیم کرد.

برای پر کردن یک دندان چه اقداماتی لازم است؟

در مرحله اول، دندانپزشک با استفاده از یک بی‌حسی موضعی منطقه اطراف دندان را بی‌حس می‌کند. سپس با استفاده از یک مته، ابزار سایش هوایی یا لیزر قسمت پوسیده دندان را حذف می‌کند. انتخاب این ابزار‌ها به میزان راحتی فردی دندانپزشک، آموزش، سرمایه‌گذاری در برخی تجهیزات و همچنین محل و وسعت پوسیدگی بستگی دارد.
برای پر کردن یک دندان چه اقداماتی لازم است؟
سپس دندانپزشک یک‌بار دیگر بررسی می‌کند که تمام پوسیدگی‌ها حذف شده باشد. زمانی که تمام پوسیدگی‌ها برطرف شد، دندانپزشک فضای خالی را از باکتری‌ها و بقایای مواد غذایی پاک می‌کند تا حفره را برای پر کردن آماده کند. اگر پوسیدگی نزدیک به ریشه دندان باشد، دندانپزشک از گلاس آینومر، کامپوزیت رزین یا مواد دیگر برای محافظت از عصب دندان استفاده می‌کند. پس از پر کردن کار تمام شده است و در پایان دندانپزشک مشغول صیقل دادن و صاف کردن دندان می‌شود.
جالب و آموزنده  هرآنچه که باید درباره غدد لنفاوی بدن بدانید + چه عواملی باعث تورم غدد لنفاوی می‌شوند؟
برای پر کردن دندان‌ها با مواد همرنگ دندان، چند مرحله اضافی وجود دارد. پس از اینکه دندانپزشک پوسیدگی را از بین برد و محل را تمیز کرد، ماده همرنگ دندان در چند لایه‌ استفاده می‌شود. سپس از یک نور خاص که هر لایه را سفت می‌کند، استفاده می‌شود. پس از اتمام فرآیند چند لایه‌ای، دندانپزشک ماده کامپوزیت را به حالت موردنظر درمی‌آورد، مواد اضافه را تروتمیز می‌کند و در آخر صیقل می‌دهد.  

چند نوع ماده برای پر کردن وجود دارد؟

امروزه، چند ماده برای پر کردن دندان در دسترس است. دندان را می‌توان با طلا، پورسلین، آمالگام نقره‌ که متشکل از جیوه، نقره، قلع، روی و مس است یا مواد همرنگ دندان، پلاستیک و ماده‌ای به نام کامپوزیت رزین پر کرد. همچنین یک ماده دیگر که حاوی ذرات شیشه است و به عنوان گلاس آینومر شناخته می‌شود، نیز وجود دارد. هرجایی که از کامپوزیت رزین برای پر کردن استفاده می‌شود، می‌توان از گلاس آینومر نیز استفاده کرد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله آشنایی با انواع پر کردن دندان را بخوانید.

باندینگ (پیوند) دندان چیست؟

باندینگ دندان نوعی عمل زیبایی است که در آن از ماده‌ی رزین کامپوزیتِ همرنگ دندان به عنوان پوششی روی دندان و زیبا دیده‌شدن لبخند فرد استفاده می‌شود. از این روش برای ترمیم تراشه‌های دندان، بستن شکاف‌ها یا تغییر شکل و رنگ دندان استفاده می‌کنند. این عمل برخلاف سایر درمان‌های زیبایی دندان مانند ونیرهای چینی، کاملاً برگشت‌پذیر است. این روش شامل استفاده از رزین همرنگ و قرار دادن آن روی دندان است که با نور مخصوص (فرابنفش) روی دندان سخت می‌شود. در نهایت این مواد به دندان متصل می‌شود و پس از تراشیدن و شکل دادن دندانپزشک به آن، ظاهر کلّی دندان‌ها را بهبود می‌بخشد.
جالب و آموزنده  فشار سنج بازویی یا مچی؟ کدام بهتر است؟
معمولا دندان‌هایی که در اثر پر‌کردن توسط متخصص دندانپزشک، خالی شده‌اند نیاز به ترمیم دارند. همچنین اگر دندان‌ها بشکنند یا دچار لب‌پریدگی شوند، باید ترمیم شوند. باندینگ یکی از روش‌های ترمیم دندان است. بان دینگ دندان در واقع فرآیندی است که توسط آن موادی که دندان‌ها را پر می‌کنند به لایه‌های مینای دندان نفوذ کرده و قسمت‌های خالی دندان را پر می‌کند.
باندینگ دندان
جنس باندینگ معمولا از کامپوزیت است که در کم‌ترین زمان به دندان‌ها می‌چسبد. رنگ باندینگ‌ها را می‌توان با توجه به رنگ دندان‌ها انتخاب کرد و هم‌رنگ بودن آن با دندان‌ها باعث می‌شود که کسی متوجه وجود آن در دهان شما نشود.

باندینگ برای چه مواردی کاربرد دارد؟

باندینگ دندان می تواند یک نقص یا عیوب دندان را برطرف کند. بعضی از افراد برای ترمیم دندان پوسیده ، ترک خورده یا تغییر رنگ یافته از پیوند استفاده می کنند. این روش همچنین می تواند شکاف های کوچک بین دندان ها را ببندد.
زیبایی
پیوند دندان می تواند اندازه دندان را افزایش دهد. به عنوان مثال ، ممکن است شما یک دندان کوتاه تر از بقیه داشته باشید. می خواهید همه آنها به طول یکسان باشند. پیوند دندان یک روش سریع است و به زمان کمی نیاز دارد. به بی حسی احتیاج ندارید و می توانید بعد از انجام عمل به زندگی روزمره خود ادامه دهید. به طور معمول ، پیوند دندان بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می کشد. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله باندینگ دندان چیست؟ مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا