اخبار پزشکیصنعت پزشکی

برای درمان میگرن چی بخوریم (لیست غذاهای مضر برای میگرن)

منیزیم، اسیدهای چرب امگا ۳، غذاهای مناسب برای رژیم کتو و کافئین همگی ممکن است در درمان میگرن موثر باشند. سعی کنید غذاهایی مانند سبزیجات برگ تیره، آووکادو و ماهی را به رژیم غذایی خود بیافزایید.

برای درمان میگرن چی بخوریم (لیست غذاهای مضر برای میگرن)
برای درمان میگرن چی بخوریم (لیست غذاهای مضر برای میگرن)

چه ارتباطی بین رژیم غذایی و میگرن وجود دارد؟

تقریبا همه افراد گاهی اوقات دچار سردرد می‌شوند. اما برای افراد مبتلا به میگرن، درد می‌تواند بسیار جدی‌تر باشد و همراه با علائم دیگری رخ دهد. طبق برآوردها،۱/۱ میلیارد نفر از حملات میگرن رنج می‌برند و میگرن دومین عامل اصلی ناتوانی در سطح جهان است. مطالعات و تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که غذا و رژیم غذایی ممکن است در کنترل و درمان میگرن نقش داشته باشد. ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی شما ممکن است به پیشگیری از حملات میگرن یا کاهش دفعات آن‌‌ها کمک کند.

چه غذاها و نوشیدنی‌هایی برای درمان میگرن مفید هستند؟

به گفته دکتر مغز و اعصاب آنلاین دکترتو خوردن و نوشیدن برخی مواد خاص ممکن است به پیشگیری از حملات میگرن کمک کند. برخی از مواد غذایی حاوی سطوح بالایی از مواد معدنی، ویتامین‌ها و اسیدهای چرب هستند که می‌توانند در پیشگیری از میگرن موثر باشند. لیستی از موادی که می‌توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید، عبارت‌اند از:

آب

حفظ سطح مناسب هیدراتاسیون ممکن است به درمان میگرن و کاهش علائم آن کمک کند، زیرا کم‌آبی بدن می‌تواند محرک میگرن باشد. برخی از چای‌ها نیز ممکن است فواید دیگری مانند کاهش تهوع یا علائم سردرد داشته باشند.

به گفته متخصص مغز و اعصاب آنلاین ایجاد تغییراتی در عادات غذایی شما نیز ممکن است کمک کند، مانند محدودکردن سدیم و چربی یا امتحان‌کردن یک رژیم غذایی با قند خون پایین. بنیاد ملی سردرد همچنین رژیم غذایی با تیرامین پایین را پیشنهاد می‌دهد.

جالب و آموزنده  چه زمانی نیاز به سونوگرافی تیروئید است؟

غذاهای غنی از منیزیم و اسیدهای چرب امگا ۳

یافته‌های مطالعات بر روی زنان عمدتا سفیدپوست حاکی از آن است که منیزیم می‌تواند در کاهش و درمان میگرن موثر باشد. غذاهای غنی از منیزیم شامل سبزیجات برگ تیره، آووکادو و ماهی‌تن می‌شود. همچنین، تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است به افراد مبتلا به میگرن کمک کند. غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ شامل ماهی مانند ماهی سالمون، مغزها و حبوبات است.

غذاهای کتوژنیک

رژیم کتو ممکن است برای همه افراد مبتلا به میگرن مناسب نباشد. قبل از شروع این رژیم، با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید تا ببینید آیا برای شما مناسب است یا خیر. تحقیقات نشان می‌دهد که این رژیم در مقایسه با رژیم غذایی استاندارد ممکن است به کاهش تعداد و شدت حملات و درمان میگرن در برخی افراد کمک کند.

رژیم کتو بر متابولیسم بدن شما تاثیر می‌گذارد و آن را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهد که به‌جای کربوهیدرات، از چربی برای تولید انرژی استفاده کند. این رژیم شامل مصرف مقادیر زیادی چربی و پروتئین و مقادیر محدودی کربوهیدرات است. برخی از غذاهای مجاز در این رژیم عبارت‌اند از:

  • چربی‌ها: روغن‌زیتون، آووکادو، آجیل، دانه‌ها، کره
  • پروتئین: گوشت، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، پنیر
  • سبزیجات: سبزیجات برگ سبز، کرفس، خیار

چه غذاهایی می‌توانند باعث میگرن شوند؟

غذا و مواد شیمیایی موجود در آن ممکن است به حملات میگرن بیانجامد. در حال حاضر، لیست قطعی از غذاها یا نوشیدنی‌هایی که باعث ایجاد یا درمان میگرن می‌شوند وجود ندارد. محرک‌های میگرن و حساسیت‌های غذایی ممکن است برای افراد مختلف متفاوت باشد. با این‌حال، بسیاری از مردم به‌طور تجربی ادعا می‌کنند که خوردن یا نوشیدن برخی مواد خاص باعث میگرن آن‌‌ها می‌شود. برخی از موارد ذکر شده در تحقیقات عبارت‌اند از:

  • غذاهای سرشار از نیترات مانند گوشت‌های فراوری‌شده و هات‌داگ
  • مونوسدیم گلوتامات (MSG)، افزودنی که اغلب در غذاهای فراوری شده یافت می‌شود.
  • شیرین‌کننده‌های مصنوعی، به‌ویژه آسپارتام و سوکرالوز
  • تیرامین، ماده‌ای شیمیایی که در غذاهای تخمیر شده، پنیرهای کهنه و برخی از انواع نان تازه پخته‌شده وجود دارد.
  • نوشیدنی‌های الکلی مانند شراب و آبجو
  • لبنیات و بستنی
  • فنیل اتیل آمین، اسیدآمینه‌ای که در شکلات، مغزها، مرکبات، فراورده‌های سویا و سرکه یافت می‌شود.
  • نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه
  • برخی سبزیجات از جمله گوجه‌فرنگی و پیاز
  • غذاهای حاوی هیستامین، از جمله الکل، غذاهای تخمیر شده، میوه‌های خشک و سایر موارد
  • گلوتن، پروتئین موجود در گندم
جالب و آموزنده  درمان گرفتگی رگ گردن سمت راست با روش های خانگی

نقش گرسنگی و هوس غذایی در میگرن

برخی مطالعات نشان می‌دهند که ممکن است خود غذاها عامل اصلی میگرن نباشند، بلکه هوس غذایی و گرسنگی نقش کلیدی در این زمینه داشته باشند. زمانی که افراد به دلیل افت قند خون هوس غذا می‌کنند، ممکن است خوردن غذا دیر شده باشد و حمله میگرن در حال وقوع باشد. تحقیقات بیشتری برای درک این موضوع که آیا گرسنگی، غذا یا ترکیبی از این دو عامل اصلی میگرن هستند، مورد نیاز است.

راهکارهای پیشگیری و درمان میگرن

اگر از دردهای میگرنی رنج می‌برید یا علائمی را تجربه می‌کنید که احتمال ابتلا به میگرن را در شما نشان می‌دهد، مراجعه به پزشک اولین قدم ضروری است. دکتر آنلاین مغز و اعصاب در دکترتو با انجام معاینات و آزمایشاتی مانند سی‌تی‌اسکن یا آزمایش خون، می‌تواند تشخیص دقیقی از وضعیت شما ارائه دهد که کلید طلایی درمان میگرن خواهد بود.

اگر احساس می‌کنید که غذاها و نوشیدنی‌های مورد مصرف شما در ایجاد یا تشدید حملات میگرن نقش دارند، نگه‌داشتن یک دفترچه یادداشت غذایی می‌تواند بسیار مفید باشد. در این دفترچه، تمامی غذاها و نوشیدنی‌هایی که میل می‌کنید را به همراه زمان مصرف و احساساتتان پس از مصرف (اعم از میزان درد، علائم دیگر و احساس بهبودی) ثبت کنید. اشتراک‌گذاری این دفترچه با پزشک، به او کمک می‌کند تا ارتباط احتمالی بین رژیم غذایی و حملات میگرن شما را به‌طور دقیق‌تر مورد ارزیابی قرار دهد.

حمایت‌های روانی در مسیر درمان

حملات میگرن نه‌تنها می‌توانند درد جسمانی شدیدی را به همراه داشته باشند، بلکه بر سلامت روان افراد نیز تأثیر منفی می‌گذارند. اگر احساس می‌کنید که میگرن بر سلامت روان شما تاثیر گذاشته است، درخواست کمک از متخصصان را به تعویق نیاندازید. مشورت با یک مشاور، درمانگر یا روان‌شناس می‌تواند به شما در مدیریت استرس و اضطراب ناشی از میگرن، تقویت روحیه و افزایش تاب‌آوری در برابر این بیماری کمک کند.

جالب و آموزنده  الکتروشوک مغزی

جمع‌بندی

میگرن قابل‌درمان است. با تشخیص دقیق و برنامه درمانی مناسب می‌توانید حملات میگرن را تحت کنترل درآورید و کیفیت زندگی خود را ارتقا دهید. به‌طورکلی برای درمان میگرن به همه افراد توصیه می‌شود از غذاهای فراوری‌شده به‌جای غذاهای کامل و فراوری‌نشده استفاده کنند، اگرچه اجتناب کامل از غذاهای فراوری شده دشوار است.

منبع

https://www.healthline.com/health/migraine/what-to-eat-when-you-have-a-migraine#takeaway

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا