اخبار پزشکیپزشکی زنان

بررسی جدیدترین روش های درمان کمر درد

در ستون فقرات و میان مهره‌های کمری بالشتک‌های ژلاتینی از جنس غضروف وجود دارد که به آن‌ها دیسک گفته می‌شود. وظیفه اصلی دیسک‌ها در ستون فقرات بدن انسان ضربه‌گیر بودن آن می‌باشد. یعنی دیسک کمر فشارهایی که به ستون فقرات وارد می‌شود را جذب می‌کند و در عین حال به بهبود حرکت بین مهره‌ها کمک می‌کند. افرادی هستند که فتق یا بیرون زدگی دیسک کمر دارند. دیسک کمر( lumbar disc hernistion)جز بیماری‌های صعب العلاج و در عین حال قابل درمان می‌باشد. درمان های بسیار زیادی برای دیسک کمر وجود داد. ابتدا برای درمان دیسک کمر از روش‌های غیرجراحی استفاده می‌شود، در صورتی که با روش های غیرجراحی بیمار درمان نشود پزشک از روش های جراحی دیسک کمر استفاده می‌کند. در مقاله زیر به معرفی انواع روش های جدید برای درمان کمر درد می‌پردازیم.

کمردرد چیست؟

تقریبا هر فردی در دوره ای از زندگی خود، به کمردرد مبتلا می شود. شدت این درد می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. همچنین ممکن است کوتاه مدت یا اینکه طولانی مدت باشد. به هر حال، کمر درد می تواند انجام بسیاری از فعالیت های روزانه را با مشکل مواجه کند.

علت ها و دلایل کمر درد چیست؟

اکثریت قریب به اتفاق دردهای کمر، علت مکانیکی دارند. در بسیاری از موارد، درد کمر به علت اسپوندیلوز به وجود می آید، اصطلاحی که به طور کلی به انحطاط ستون مهره در اثر استهلاک مفاصل، دیسک ها و مهره ها با بالا رفتن سن، اطلاق می شود. برخی از علت درد کمر در زیر آورده شده اند. برای درمان کمر درد ابتدا باید علت آن درمان شود؛ گاهی با درمان علت آن، ازجمله از بین بردن قوس کمر ، سیاتیک و … به راحتی کمردرد درمان می شود.

 درمان کمر درد
  • پیچ خوردگی و کشیده شدن علل اصلی بسیاری از کمردرد های حاد می باشند. پیچ خوردگی ها با کشیدگی بیش از حد یا پارگی رباط ها، و کشیدگی ها به دلیل پارگی تاندون یا عضله به وجود می آیند. هر دو عارضه ممکن است در اثر چرخیدن بیش از حد، کشیدن بیش از حد بدن، بلند کردن نادرست و یا سنگین اجسام  ایجاد شوند. این حرکات همچنین ممکن است باعث گرفتگی عضلات پشتی شده که می تواند دردناک باشد.
  • انحطاط دیسک های بین مهره ای یکی از شایع ترین علل مکانیکی کمر درد بوده و هنگامی ایجاد می شود که این دیسک های لاستیک مانند، در اثر پیر شدن کارایی خود را از دست می دهند. این دیسک ها در حالت طبیعی به بدن توانایی خم شدن، انعطاف، و چرخاندن کمر را می دهند. با زوال این دیسک ها، خاصیت انعطاف آن ها از بین می رود.
  • دیسک های بیرون زده یا پاره شده در اثر وارد شدن فشار به دیسک های بین مهره ای  پارگی دیسک ایجاد شده و کمر درد ایجاد می کنند. صرفنظر از علت بیرون زدگی دیسک می توان با تجویز مناسب اقدام به درمان دیسک کمر و دیسک گردن با فیزیوتراپی گردن و ورزش گردن و کمر نمود.در اغلب انواع کمر درد، بیماری بدون نیاز به کمک پزشک به خودی خود بهبود پیدا می کند و تنها به توجه و درمان خانگی کمر درد نیاز دارد و یا با ورزش درمانی کمر درد قابل برطرف شدن است.
  • رادیکولوپاتی (درگیری ریشه های اعصاب کمری) حالتی است که در اثر فشار، التهاب و یا جراحت به یک ریشه ی عصب نخاعی به وجود می آید. فشار روی ریشه ی عصب باعث ایجاد درد، بی حسی یا حس خارش شده که به دیگر نقاط بدن که تحت کنترل آن عصب هستند، منتشر می شود. رادیکولوپاتی زمانی ایجاد می شود که تنگی کانال یا یک دیسک فتق شده، روی ریشه ی عصب فشار وارد کند.
  • سیاتیک نوع خاصی از رادیکولوپاتی است که در آن عصب سیاتیک (سرینی) تحت فشار قرار می گیرد. سیاتیک عصبی است که با عبور از پشت باسن، به پشت ران ها رفته و تا پایین پا ادامه دارد. این عارضه باعث درد شوک مانند یا سوختن در ناحیه ی کمر به اضافه ی ناحیه ی باسن و یکی از پاها شده که بعضا تا نوک پا می رسد. در شدید ترین موارد، هنگامی که عصب بین یک دیسک و مهره ی مجاور آن تحت فشار قرار می گیرد، علائم شامل نه تنها درد پایین کمر، بلکه بی حسی و ضعف عضلانی در پا ها به علت اختلال در عملکرد عصب ، می شوند. همچنین ممکن است این عارضه به دلیل وجود یک تومور یا کیست بوده که روی ریشه های عصبی فشار وارد می کند.
  • اسپوندیلولیستزی یا سرخوردگی مهره عارضه ای است که در آن یکی از مهره های کمر از جای خود بیرون آمده و به اعصابی که از ستون فقرات خارج می شوند، فشار وارد می کند.
  • یک حادثه ی ناگوار از قبیل حوادث ورزشی، تصادفات رانندگی یا سقوط از ارتفاع، ممکن است باعث پارگی تاندون ها، رباط ها یا عضلات شده و کمر درد ایجاد کنند. همچنین در اثر سانحه ممکن است ستون فقرات بیش از حد فشرده شده و باعث پارگی یا بیرون زدن یکی از دیسک های بین مهره ای گردد. در این صورت بر ریشه های عصبی متصل به نخاع فشار اعمال می گردد. هنگام تحت فشار قرار گرفتن اعصاب نخاعی، کمر درد یا بیماری سیاتیک ممکن است دیده شوند.
  • تنگی کانال نخاعی باعث اعمال فشار بر نخاع و اعصاب آن شده که می تواند باعث درد یا بی حسی در هنگام راه رفتن شده و با گذر زمان به ضعف پا ها و از دست دادن حس لامسه منجر شود.
  • مشکلات اسکلتی از قبیل قوس کمر، اسکولیوز یا قوز کمر (یک خمیدگی در ستون فقرات که معمولا تا سنین میانی باعث درد نخواهد شد)، گودی کمر و دیگر مشکلات مادرزادی ستون مهره.
جالب و آموزنده  درمان سرطان مثانه با اوپدیوو

عوامل :

گذشته از بیماری های اساسی، عوامل مهم دیگری نیز می توانند از عوامل کمردرد بوده و احتمال کمر درد در فرد را افزایش دهند، از جمله:

  • سن و سال: اولین حمله ی کمر درد معمولا بین سنین ۳۰ تا ۵۰ سال رخ داده و با افزایش سن متداول تر می شود. با پیر شدن افراد، از دست دادن قدرت استحکام استخوان ها در اثر پوکی استخوان باعث به وجود آمدن ترک و شکستگی های کوچک می شود. همچنین عضلات خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهند. دیسک های بین مهره ای با افزایش سن خشک شده و خاصیت انعطاف پذیری خود را از دست می دهند و بدین صورت نمی توانند به خوبی جلوی ضربه را بگیرند. احتمال تنگی کانال نخاعی نیز در سنین بالا افزایش می یابد.
  • میزان تناسب اندام: کمر درد در بین افرادی که از تناسب اندام برخوردار نیستند شایع تر است. عضلات پشت و شکم ضعیف شاید نتوانند به خوبی از ستون مهره محافظت کنند.افرادی که پس از بی تحرکی در طول هفته یک باره به شدت ورزش می کنند، استعداد بیشتری نسبت به افرادی که روزانه مقدار کمی ورزش می کنند، برای کمر درد دارند. تحقیقات نشان داده که تمرینات سبک ایروبیک برای محافظت از دیسک های بین مهره ای مفیدند.
  • بارداری معمولا با کمر درد ناشی از تغییرات استخوان لگن و اضافه شدن وزن همراه است. این علائم، تقریبا همیشه پس از زایمان از بین می روند.
  • اضافه وزن: داشتن اضافه وزن، چاقی و یا اضافه کردن سریع مقدار زیادی وزن می توانند بر کمر فشار آورده و باعث کمر درد شوند.
  • ژنتیک: برخی علل کمر درد مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان (نوعی خاصی از آرتروز که شامل فیوژن مفاصل ستون مهره شده و آن را از حرکت باز می دارد) ریشه ی ژنتیکی دارند.
  • عوامل خطر شغلی: شغلی که نیاز به بلند کردن، هل دادن و کشیدن اجسام سنگین دارد، به ویژه هنگامی که همراه با چرخاندن یا لرزش ستون فقرات باشد، می تواند باعث آسیب و کمر درد گردد. همچنین مشاغل غیر متحرک یا پشت میزی می توانند باعث کمر درد شده و یا به ایجاد آن کمک کنند، به خصوص هنگامی حالت نشستن فرد نامناسب بوده و یا تمام روز روی یک صندلی غیر استاندارد بنشیند.
  • عوامل سلامت روانی: مسائل روانی مانند اضطراب و افسردگی می توانند بر میزان توجه فرد به درد خویش، تاثیر بگذارند. با مزمن شدن درد احتمال به وجود آمدن چنین عارضه های روانی افزایش می یابد. اضطراب می تواند بدن را به روش های متعددی تحت تاثیر قرار دهد، از جمله تنش عضلانی.
  • سنگینی کوله پشتی در کودکان: کمر درد در کودکان اگر به دلیل آسیب نباشد، غیر طبیعی است. با این حال، یک کوله پشتی سنگین شده با کتاب های مدرسه و وسایل دیگر می تواند عضلات را کشیده و باعث خستگی آن ها شود. به توصیه ی آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا، وزن کوله پشتی کودک نباید بیش از ۱۵ تا ۲۰ درصد وزن بدن او باشد.
جالب و آموزنده  طریقه نگهداری و استفاده از شیشه‌شور کودک

بهترین آمپول برای کمر درد کدام است؟

علاوه بر روش‌‌های جراحی، انواع مختلفی از روش ‌های غیر جراحی برای درمان کمردرد وجود دارد. تزریق، یکی از انواع روش‌‌های غیرجراحی است که برای درمان کمر درد بعد از دوره‌‌های درمانی با دارو و درمان‌‌های فیزیکی توسط متخصص درد استفاده می‌‌شود. برای تسکین درد، آمپول بسیار موثرتر از داروهای خوراکی است؛ چرا که دارو مستقیما به محل تولید درد وارد می‌‌شود.

به طور معمول یک داروی استروئیدی که خاصیت ضد‌ التهابی دارد به محل درد وارد خواهد شد. بسته به نوع تزریق ممکن است تسکین درد، طولانی مدت یا کوتاه باشد.

۱- آمپول ب کمپلکس برای کمر درد

آمپول b complex که هشت ویتامین در این گروه وجود دارند که شامل : ویتامین b1 (تیامین)، ویتامین b2 (ریبوفلاوین)، ویتامین b3 (نیاسین) ، ویتامین b6 (پیریدوکسین)، ویتامین b5 (پانتوتنیک اسید) ، ویتامین b9 (اسید فولیک) ، ویتامین b12 (کوبالامین) و ویتامین b7 (بیوتین) است.

باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، سوخت و ساز، رشد سلول ها و درست عمل کردن سیستم عصبی می گردد. این ویتامین باعث حفاظت میلین (پوشاننده سلول عصبی) نیز می گردد. به طور کلی ویتامین b complex باعث افزایش انرژی بدن، سلامت پوست و عضلات می گردد.

تحقیقات نشان داده است که تزریق ویتامین b complex بسیار موثرتر از انواع قرص یا شربت آن می باشد، زیرا وقتی ویتامین b complex را به صورت قرص مصرف می کنید، سیستم گوارشی، اسیدیته معده و آنزیم ها بر ساختمان این ویتامین ضربه وارد می کنند. اما در صورت تزریق، این آنزیم ها و اسیدیته معده نمی توانند ضربه ای وارد کنند و اثر بهتری بر سلامت خواهد داشت. تزریق ویتامین b complex می تواند باعث افزایش انرژی گردد. همچنین می تواند خستگی ناشی از تخریب اعصاب، دیابت، سیاتیک، زنگ زدن گوش، استرس، بیماری های مزمن و طولانی مدت، کمبود ویتامین b12 و … را از بین ببرد.

۲- تزریق اپیدورال، بهترین آمپول برای درد کمر

تزریق اپیدورال کمر یک روش بی‌‌خطر و موثر با حداقل تهاجم است که برای درمان انواع خاصی از کمر درد استفاده می‌‌شود. به همین سبب بسیاری از بیماران علاقه دارند اطلاعات بیشتری در باره این آمپول به دست آورند و حتی قیمت امپول اپیدورال برای دیسک کمر را بدانند.  این نوع از تزریق نخاعی، دو هدف را در پی دارد. تزریق این آمپول اطلاعات تشخیصی مهمی را در اختیار پزشک قرار می‌‌دهد. از دیدگاه تشخیصی، در صورتی‌ که تزریق اپیدورال کمری علائم را کاهش دهد به این معنی است که عصب، محل تولید درد بوده است. این اطلاعات تشخیصی برای برنامه‌های درمانی بعدی سودمند است.در صورتی که تزریق اپیدورال با یک برنامه درمانی ورزشی همراه باشد تاثیر آن بیشتر خواهد بود.

بعد از تزریق اپیدورال کمری

بلافاصله بعد از تزریق اپیدورال می‌‌توانید به خانه بروید و نیازی نیست که در رختخواب بمانید، فقط از فعالیت شدید بپرهیزید. ممکن است درد شما در ۲ تا ۴ روز اول بیشتر شود، اما به تدریج با تاثیر استروئید این حالت رفع خواهد شد. همچنین ممکن است در ابتدا دچار سردرد یا بدخوابی شوید. می‌‌توان برای کاهش درد و ناراحتی هر ۲۰ دقیقه یکبار تا ۴۸ ساعت در محل تزریق یخ بگذارید و بعد از ۴۸ ساعت در صورت نیاز از کیسه آب گرم استفاده کنید.

در چه مواردی نمی‌توان اپیدورال کمری تزریق کرد؟

  • عفونت موضعی یا سیستمیک
  • بارداری
  • مشکلات خونریزی مثل هموفیلی

همچنین در صورتی که درد به علت تومورهای نخاعی ایجاد شده باشد نباید برای تسکین درد از تزریق اپیدورال استفاده کرد. در مواردی که احتمال تومور وجود دارد، باید قبل از تزریق، MRI انجام داد.

۳- بتامتازون، بهترین آمپول برای درد سیاتیک

در ادامه معرفی بهترین آمپول برای درد کمر باید به آمپول بتامتازون اشاره کرد. این آمپول معروف‌ترین و بهترین آمپول برای درد سیاتیک است. بتامتازون در مفصل‌ها و فضای اپیدورال نخاعی تزریق می‌شود. تزریق بی‌رویه بتامتازون، بدون نسخه و توصیه پزشک  خطرآفرین است؛ زیرا ممکن است به این دارو حساسیت داشته باشید و سلامت شما را تهدید کند.

۴- آمپول متوکاربامول، راهی موثر در کنترل کمردرد

پزشک درمانگر شما بهترین راهنما در تعیین نام آمپول شل کننده عضلات کمر و بهترین آمپول برای کمر درد خواهد بود. اما افرادی که در پی  دانستن نام آمپول شل کننده عضلات کمر هستند بهتر است متوکاربامول را به عنوان آمپول شل کننده عضلات در جهان، به یاد داشته باشند. آمپول متوکاربامول تسکین دهنده انواع کمردرد به شمار می‌رود. این دارو علاوه بر درمان پارکینسون  وکزاز ، به شکل‌های قرص و آمپول متوکاربامول برای کمر درد نیز تجویز می‌شود. بهتر است اطلاعاتتان را در این زمینه افزایش دهید. زیرا شرایط بدنی اعم از بارداری ، حساسیت و.. در هر فرد با فرد دیگر متفاوت خواهد بود و در تعیین بهترین آمپول برای درد کمر موثر است.

جالب و آموزنده  خارش واژن در پریودی نشانه چیست و روش های درمان آن به چه صورت است؟

ویتامین ب ۱ ۳۰۰ برای کمر درد

ویتأمین B۱ که تیامین نیز نامیده می‌شود، یکی از ۸ ویتامین گروه B است. تمام ویتامین‌های B به بدن کمک می‌کنند تا غذا (کربوهیدرات‌ها) را به سوخت (گلوکز) تبدیل کند که بدن از آن برای تولید انرژی استفاده می‌کند.
ویتامین‌های B که اغلب به عنوان ویتامین‌های B کمپلکس شناخته می‌شوند، به سوخت و ساز چربی‌ها و پروتئین‌ها نیز کمک می‌کنند. ویتامین‌های B کمپلکس برای سلامت کبد، پوست، مو و چشم سالم مورد نیاز هستند. همچنین به عملکرد صحیح سیستم عصبی کمک می‌کنند و برای عملکرد خوب مغز مورد نیاز هستند. همه ویتامین‌های B محلول در آب هستند، به این معنی که بدن آن‌ها را ذخیره نمی‌کند.

مانند سایر ویتامین‌های B کمپلکس، ویتامین ب۱ هم گاهی اوقات یک ویتامین “ضد استرس” نامیده می‌شود. دلیل این امر این می‌باشد که زیرا ممکن است سیستم ایمنی را تقویت کند و توانایی بدن را برای مقاومت در برابر شرایط استرس‌زا بهبود بخشد. این ویتامین به این خاطر ب۱ نامگذاری شده است، زیرا اولین ویتامین B کشف شده بود.

ویتامین ب۱ هم در گیاهان و هم در حیوانات یافت می‌شود و نقش مهمی در برخی واکنش‌های متابولیک ایفا می‌کند. بدن شما برای تشکیل آدنوزین‌تری فسفات (ATP) به آن نیاز دارد، که هر سلول بدن از آن برای انرژی خود استفاده می‌کند. کمبود ویتامین ب۱ به ندرت اتفاق می‌افتد، با این حال در افراد الکلی، افراد مبتلا به بیماری کرون، افراد مبتلا به بی‌اشتهایی و کسانی که تحت دیالیز کلیه قرار می‌گیرند ممکن است کمبود آن مشاهده شود.

چرا باید ویتامین ب۱ استفاده کنیم؟

تیامین نقش مهمی در عملکرد صحیح سیستم عصبی دارد و به همین دلیل در اختلالات و بیماری‌های مربوط به دستگاه عصبی مانند درمان بی حسی، سوزش، خواب رفتن و یا احساس گزگز در نوک انگشتان دست و پا به دلایل مختلف از جمله نوروپاتی دیابتی تجویز می‌شود.

برخی از پزشکان هم این ویتامین را جهت تقویت حافظه و کاهش مشکل فراموشی در بیماران مبتلا به آلزایمر و نیز برای جلوگیری از سندرم قاعدگی دردناک توصیه می‌کنند.

علائم و عوارض کمبود ویتامین B1:

کمبود شدید و مزمن این ویتامین سبب بروز بیماری بری بری می‌شود که همراه با اختلالات عصبی شدید است و اگر درمانی صورت نگیرد سبب تخریب سیستم اعصاب و حتی مرگ می‌شود. کاهش وزن و بی اشتهایی، مشکلات ذهنی و ضعف عضلات از جمله علائم کمبود این ویتامین است.

موارد مصرف:

  • برطرف کردن علائم مربوط به بیماری بری بری شامل درد، ورم، قرمزی دست و پاها
  • ارتقاء سلامت و عملکرد دستگاه عصبی و انتقال مناسب پیام‌های عصبی
  • کمک به جبران کمبود ویتامین ب ۱ در بدن
  • بهبود سلامت سیستم قلبی و عروقی
  • بهبود عملکرد اعصاب

موارد منع مصرف:

  • قبل از هر گونه جراحی و جراحی دندان با پزشک و دندانپزشک خود مشورت نمایید.
  • در نوزادان نارس به دلیل احتمال حساسیت با احتیاط مصرف شود.
  • در صورت حساسیت به ویتامین B۱ و ترکیبات آن منع مصرف دارد.
  • افراد با مشکلات کلیوی با احتیاط مصرف کنند.

ویتامین ب ۳۰۰ برای کمر درد

ویتامین ب مجموعه ­ای از ۸ ماده­ مغذی است که هرکدام وظیفه ­ی خاصی در حفظ سلامت بدن ایفا می­کنند. ویتامین B به­ خصوص در حفظ سلامت سلول و بالا نگه داشتن انرژی موثر است. علائم کمبود ویتامین B بسته به این­که در کدام یک از انواع آن دچار کمبود هستید متغیر است.

عضی غذاها سرشار از انواع ویتامین ب و بعضی فقط حاوی نوع خاصی از آن هستند. مصرف رژیم غذایی متعادل کلید دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن است. در این مقاله خلاصه ­ای از شایع­ترین انواع ویتامین ب، شامل دلیل نیاز بدن به این مواد مغذی، علائم کمبود و غذاهای حاوی آن آمده است.

چه کسانی در معرض خطر کمبود ویتامین ب هستند؟

بعضی گروه ­های خاص، مانند افراد مسن و زنان باردار، بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین ب قرار دارند. آن­ها به مقدار بیشتری از بعضی انواع ویتامین ب احتیاج دارند.

جالب و آموزنده  معرفی بیماری پارکینسون

بعضی بیماری­ ها نظیر بیماری کرون، بیماری سلیاک، HIV و اختلال مصرف الکل مانع از جذب ویتامین ب توسط بدن می­ شود و خطر کمبود را بالا می ­برد. علائم کمبود ویتامین ب بسته به این­که در کدام یک از انواع آن دچار کمبود هستید متغیر است.

این علائم از خستگی و گیجی گرفته تا کم­ خونی یا اختلال سیستم ایمنی متغیر است. همچنین ممکن است جوش­ های پوستی هم تشکیل شود. پزشک برای درمان کمبود ویتامین ب به شما پیشنهاد می­ دهد از مکمل استفاده کنید یا مصرف بعضی غذاهای سرشار از ویتامین ب را بالا ببرید.

خلاصه احتمال کمبود ویتامین ب در افراد مسن، زنان باردار و افراد دچار بیماری­ های خاص بیشتر است.

درباره جراحی کمر درد

جراحی کمر اغلب موجب بهبودی درد، کرختی و بی حسی دست ها و پاها می شود، این علائم، اغلب به دلیل فشار اعصاب در اطراف نخاع شما به وجود می آید.

اعصاب نخاعی ممکن است به دلایل مختلفی تحت فشار قرار گیرند: ۱- فتق دیسک: بیرون زدگی دیسک به داخل کانال نخاعی که فضای داخلی کانال نخاعی را تنگ می کند. ۲- تنگی کانال نخاعی : رشد ساختمان استخوانی و لیگامان های داخل کانال نخاعی، آرتروز مهره های کمری، همه می توانند خارهایی ایجاد کنند که به درون کانال نخاعی برجسته شده و موجب تنگی کانال شوند.

انواع جراحی دیسک:

۱- دیسککتومی

به دو روش بسته ( بدون بیهوشی و برش جراحی ) و باز ( تحت بیهوشی عمومی و با برش جراحی ) انجام می شود. دیسککتومی نوعی از جراحی است که در آن قسمت بیرون زده دیسک که به ریشه های عصبی یا طناب نخاعی فشار وارد می کند اصلاح می شود.

  • دیسککتومی بسته از راه پوست با کمک لیزر(PLDD): روش نوینی است که بدون بیهوشی و برش جراحی با کمک یک سوزن نازک انجام می شود، در این روش استخوان یا ساختار بیومکانیک مهره ها درگیر نمی شوند و موجب کمترین آسیب به بافت های اطراف دیسک می شود، بنابراین ریسک درد بعد از عمل و چسبندگی کانال نخاعی ناشی از اعمال جراحی باز دیسک در این روش به حد صفر می رسد، این روش نیازی به بیهوشی و برش جراحی ندارد و بیمار همان روز یا صبح روز بعد، از بیمارستان ترخیص می شود. تمام این موارد با کمک یک سوزن انجام می شود که تحت راهنمایی اشعه ایکس وارد دیسک بیرون زده شده و حجم دیسک را کم می کند و فشار از روی کانال نخاعی و ریشه های عصبی برداشته می شود.
  • دیسککتومی باز : در روش باز دیسککتومی که در بیمارستان و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود، برای اینکه جراح دیسک بیرون زده را بهتر ببیند قبل از اصلاح دیسک بیرون زده تکه کوچک یا تمام استخوان قسمت پشتی نخاع برداشته می شود که به آن لامینوتومی یا لامینکتومی می گویند، برای انجام این عمل نیاز به بیهوشی عمومی و برش جراحی می باشد، و بیمار باید حداقل یک شب در بیمارستان بستری شود.

لامینوکتومی برای درمان تنگی کانال

لامینوکتومی شایع ترین جراحی برای درمان تنگی کانال است، این جراحی، فشاری که بر اثر سن بر روی نخاع ایجاد می شود را بهبود می بخشد، این روش در موارد دیگر از جمله صدمه به کمر، دیسک های بیرون زده و تومور ها استفاده می شود، در لامینوکتومی استخوان قسمت خلفی مهره و بافت ضخیم شده پشت نخاع کاملا از بدن خارج می شود و در اکثر موارد برای جلوگیری از ناپایداری مهره ها از ایمپلنت های فلزی یا استخوانی در جهت ثابت کردن مهره ها استفاده می شود، که این ثابت کردن مهره ها به هم موجب افزایش احتمال ایجاد عوارض شده و مدت دوره نقاهت از بیماری را طولانی می کند.

انتخاب روش درمان

همیشه پزشکان متعهد به این اعتقاد دارند که با روش های کمتر تهاجمی، به درمان درد بیمار کمک کنند و از انجام روش های پرخطر با عوارض و هزینه بالا جلوگیری شود. در نهایت با راهنمایی پزشکتان و مشورت با او بهترین روش درمانی برای شما به کار می رود. همیشه به یاد داشته باشید جراحی تنها راه درمانی نیست، بلکه آخرین راه درمانی است.

چگونه می توان با فیزیوتراپی کمر درد را درمان کرد؟

فیزیوتراپی کمر می‌تواند به بهبود مشکلات و درمان کمر درد شما کمک کند. یکی از بهترین و تأثیر گذار ترین روش های درمان کمر درد بدون جراحی در این ناحیه، فیزیوتراپی می باشد. با مراجعه ی شما به فیزیوتراپ، روش های درمانی متعدد به شما پیشنهاد خواهد شد که هر کدام تأثیرات خاص خود را بر روی کمر درد می گذارد و درد را بهبود بخشیده و یا از بین می برد.

 درمان کمر درد

از نمونه روش های مورد استفاده در فیزیوتراپی به تمرین درمانی، درمان دستی، ترکشن، درمان توسط لیزر و بسیاری روش های دیگر میتوان اشاره کرد. فیزیوتراپیست شما وظیفه دارد تکنیک ها و نحوه ی انجام آن ها را به شما یاد داده و اطلاعاتی که به شما کمک می کند تا تمرینات مناسب در منزل را انجام دهید، در اختیار شما قرار دهد.

جالب و آموزنده  انواع روش های کاشت مو (بررسی بهترین روش های کاشت مو) 

درمان دردهای کمر با استفاده از فیزیوتراپی روشی معمولا بی ضرر بوده و عوارض مصرف دارو و جراحی کمر را ندارد. این روش درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ارائه ی برنامه ای خاص از تمرینات ورزشی مناسب برای کمر
  • ارائه ی اطلاعات لازم به بیمار در خصوص بالا بردن سطح فعالیت روزانه و چگونگی جلوگیری از بروز صدمه ناشی از ورزش
  • تسکین دادن درد کمر با استفاده از دستگاه های فیزیوتراپی

درمان با فیزیوتراپی و حرکاتی که در جهت بهبود کمر درد و اصلاح آن استفاده می شوند شامل دو دسته درمان های فعال و منفعل می شود که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

فیزیوتراپی کمر با لیزر:

در فیزیوتراپی برای کمر از دستگاه‌ها و سیستم‌های مختلفی استفاده می‌شود که یکی از آن ها لیزر هست. مکانیسم عمل لیزر به این گونه است که التهاب را سرکوب می‌کند و ترمیم را سرعت می‌بخشد و در نتیجه درد را کم می‌کند. فیزیوتراپی با لیزر پر توان در کاهش دردهای کمری بسیار موثر و کمک کننده می‌باشد.

فیزیوتراپی کمر با برق و کاهش درد کمر:

فیزیوتراپی کمر با برق همان جریان تحریک الکتریکی است که کار آن فقط کاهش درد هست و می‌شود برای تقویت عضلات هم استفاده نمود که در قدم‌های بعدی انجام می‌شود. ولی معمولا کسانی که با کمر درد مراجعه می‌کنند اولین شکایتشان درد هست و در نتیجه فیزیوتراپی با برق برای کاهش درد استفاده می‌شود.

این روش برای همه افراد مناسب است و هیچ منعی ندارد، مگر این که یک سری مشکلات خاص داشته باشند، مانند:

  • جراحی خاصی انجام داده‌اند
  • نزدیک سطح پوست زخم وجود داشته باشد

فیزیوتراپی کمر با دستگاه و درمان کمر درد:

معمولا دستگاه‌هایی که برای فیزیوتراپی و درمان کمر درد استفاده می‌شود، شامل موارد زیر است:

  1. اولتراسوند
  2. جریان تحریک الکتریکی
  3. لیزر
  4. آی آر
  5. تراکشن (برای یک سری کمر دردهای خاص استفاده می‌شود که در واقع کشش کمر می‌باشد. در یک سری افراد که مشکل عضلانی دارند، یعنی دچار گرفتگی عضلات هستند و دچار دیسک خفیف هستند، کشش کمر باعث کاهش کمر درد می‌شود.)

درمان کمر درد با فیزیوتراپی چه فوایدی دارد؟

همان طور که اشاره کردیم فیزیوتراپی یک روش درمانی در جهت رفع یا کاهش دردهای موجود در ناحیه کمر و ستون فقرات است که هر فردی با هر سنی می تواند در صورت نیاز از خدمات آن بهره مند شود. با انجام این روش درمانی می توان سلامتی کمر را به دست آورده و فعالیت های روزانه به راحتی انجام شوند. در ادامه به تعدادی از مزایای فیزیوتراپی اشاره می کنیم:

  • رفع کمر درد و یا کاهش دادن آن

یکی از مهم ترین ویژگی های فیزیوتراپی کمر برطرف کردن گرفتگی و اسپاسم های موجود در این ناحیه است. این روش عضلات و ماهیچه های ناحیه کمر را تقویت کرده و سبب از بین بردن و یا کاهش درد در کمر خواهد شد. با انجام فیزیوتراپی و تکمیل دوره های آن، فرد مشکلاتی مانند کمر درد و بازگشت آن دیگر نخواهد داشت.

  • نیاز نبودن به جراحی در ناحیه کمر

همان طور که می دانید پیشگیری بهتر از درمان خواهد بود. به همین دلیل پس از مراجعه به پزشک و معاینه ی کمر، در صورتی که میزان آسیب وارد شده به کمر کم باشد می توان توسط فیزیوتراپی مشکلاتی که ناشی از جابجایی مهره ها هستند را برطرف کرد و نیاز به انجام عمل جراحی نخواهد بود. بنابراین در صورتی که هنگام راه رفتن و یا نشستن دردهای خفیفی را حس می کنید، پزشک می تواند با تجویز فیزیوتراپی مشکل را برطرف کرده و در جهت بهبود انجام فعالیت های روزانه به شما کمک می کند.

  • بالا بردن توانایی بدن بعد از عمل های جراحی
جالب و آموزنده  بهترین کلینیک کاشت مو در مشهد + نمونه کاشت ها

در صورت نیاز بیمار به عمل جراحی در ناحیه کمر و ستون مهره ها، پس از انجام آن برای تسریع در روند بهبودی جلسات فیزیوتراپی تجویز می شود. فیزیوتراپی می تواند توانایی بدن بعد از عمل جراحی را باز گرداند.

  • بالا بردن توانایی حرکتی

از مشکلات شایعی که بیماران مبتلا به کمر دردهای مزمن و دیسک کمر با آن مواجه می شوند می توان به بی حس شدن یا مورمور شدن پاها، درد در هنگام نشستن یا راه رفتن، عدم ایستادن به حالت صاف، تضعیف عضلات کمر، بروز درد در ناحیه پایین کمر و… اشاره کرد. این مشکلات زندگی روزمره افراد را تحت تأثیر قرار داده و می تواند منجر به مختل شدن فعالیت شود.

به همین دلیل با انجام فیزیوتراپی تحت نظر پزشک می توان این مشکلات را بر طرف کرده و در وضعیت بیمار بهبودی کامل حاصل شود.

ژل برای کمر درد

یکی از درمان‌های امروزی تزریق دیسکوژل برای دیسک کمر است که می‌تواند تاثیر مناسبی برای درمان باشد.

دیسکوژل چیست؟

دیسکوژل ایمپلنتی است که از ترکیب الکل – سلولز و تنگستن ساخته شده است و به صورت ژل درآمده است. در واقع این ماده پس از تزریق در داخل دیسک به شکل پنبه ای یا زله ای درمی‌آید.

 به منظور تزریق از یک سوزن ریز استفاده می‌شود. باتوجه به منطقه‌ای که فتق دیسک در آن قرار گرفته‌است، می‌توان روش‌های مختلفی را برای تزریق در نظر گرفت. به عنوان مثال، در مواردی که دیسک در ستون فقرات گردنی ایجاد شده است، دیسکوژل از ناحیه قدامی جانبی تزریق می‌شود و برای انجام تزریق در  موارد قفسه سینه و کمر از ناحیه خلفی، تزریق صورت می‌گیرد. دیسکوژل ممکن است فشار داخل صفاقی را کم کند و حتی در طولانی مدت اندازه فتق دیسک را کاهش دهد. همچنین از اصلی ترین وظایف آن قرار گرفتن به عنوان یک مانع بین واسطه‌های ایجاد درد و ریشه‌های عصبی و همچنین سیستم عروقی است. دیسکوژل  ماده همچنین به عنوان ایمپلنت روی دیسک آسیب‌دیده، می‌تواند  اثرات حمایتی داشته باشد.

تزریق دیسکوژل  برای دیسک کمر چگونه انجام می‌شود؟

برای انجام اینکار نیازمند بیهوشی عمومی نیستیم و تنها می‌توان با انجام بی‌حسی موضعی این اقدام صورت گیرد. میزان ماده تزریقی و محل تزریق توسط متخصص مغزو اعصاب تعیین می‌شود. این درمان تحت بیهوشی موضعی انجام می‌شود. تزریق از طریق سوزن‌های بسیار نازک و بدون نیاز به بازکردن کانال نخاعی به فضای دیسک بین مهره‌ای انجام می‌شود.برای آنکه محل تزریق دقیق انجام شود میتوانند ازتوموگرافی کامپیوتری استفاده کنند. تزریق دیسکوژل برای دیسک کمر، نهایتا بین یک الی دوساعت زمان میبرد. اما خود فرایند جراحی یا تزریق بین ۲۰ الی ۳۰ دقیقه دقیقه طول می‌کشد.پس از تزریق نیازی به بستری شدن نیست. همچنین ممکن است به فیزیوتراپی نیز نیازی نباشد.

چه مدت طول می‌کشد تا اثرات دیسکوژل آشکار شود؟

از آنجایی که شرایط جسمی افراد و میزان تحمل آن‌ها نسبت به درد متفاوت است، می‌تواند در افرادمختلف، متفاوت باشد. به طور مجموع می‌توان انتظار داشت بین سه تا شش هفته پس از گذشت از زمان تزریق، نتایج ظاهر شود و درد تسکین پیدا کند. دقت کنید که چند ساعت پس از تزریق نیز قادر خواهید بود تا فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهید اما بهتر از انجام ورزش سنگین یا رانندگی طولانی مدت پرهیزکنید و کارهایی که ممکن است انجام آن به کمر فشار بیاورد را محدود کنید. بین سه الی شش هفته پس از تزریق می‌توانید نتایج کامل را ببینید و با خیال آسوده تری ورزش شدید یا موارد دیگر را از سر بگیرید.

مزایای تزریق دیسکوژل:

  • روشی کم تهاجم و با ریسک بسیار پایین
  • به عمل جراحی نیاز نیست
  • بدون جای زخم، بدون بروز سندرم عمل جراحی ناموفق، عدم تاثیر روی درمانهای احتمالی دیگر در آینده (همینطور جراحی) .
  • امکان انجام درمان به روش سرپایی؛ به بستری در بیمارستان نیاز نیست.
  • به درمان خسته کننده ی فیزیوتراپی بعد از عمل نیازی نیست.
  • میزان موفقیت بالا (۸۰ تا ۹۰ درصد)

سخن پایانی

شما در این مقاله با جدیدترین راههای درمان کمر درد آشنا شدید. همچنین از مزایا و تاثیرات آنها آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا